2014. november 10., hétfő

Dobróváralja vára (Podzámčok, Dobrá Niva), SzG3


A múlt héten Zólyomban voltam egy jó kis vasút fotózásra, ezt kihasználva meglátogattam néhány eddig be nem mutatott helyet. Azt már most megállapíthatom, hogy ősztől tavaszig nem nagyon érdemes ilyen túrát tenni, mivel a várak általában zárva vannak. Néha azért van kivétel is, ott majd kitérek rá.
Először is ezt a várromot szeretném bemutatni. Már számtalan alkalommal elmentem mellette, de még soha sem néztem meg. Igazából a kilátás miatt érdemes felmenni ide (bár most nagyon párás volt a levegő), magából a várból csak egy nagyobb - helyreállított - fal maradt meg. A faluból viszonylag könnyű feljutni ide, bár a parkolóból elég meredek út visz fel. Az utolsó szakaszon egy acél lépcső is ki van építve, így a legkönnyebb feljutni.
A térképi elhelyezésével kapcsolatban van némi ellentmondás az interneten:
maga a várrom Dobróváralján ( Podzámčok) található, a neve Dobrá Niva (Dobronya) vára. Viszont egy ilyen nevű község van Dobróváraljától délre (vele határos) és van olyan honlap, amelyik ide teszi ezt a várromot. Én végül is a GE alapján eldöntöttem, hogy a Dobrá Niva nevű várrom Patakalján található, ez adja a legjobb megoldást a térkép szerint. Ráadásul a két község különálló település, így még az sem merülhet fel, hogy az egyik a másik résztelepülése. 
Ezt most azért írtam le ilyen részletesen, mivel ilyen problémával még nem találkoztam a Wikipedia-nál.
Néhány szó a várról:
a XIII. századtól eredeztetik a várat, a szokásos tulajdonoscserékkel együtt. Volt Csák Máté, Frangepán, Verbőczy tulajdonban, sokszor királyi birtok is volt, de miután katonai jelentősége nem igen volt, így a XVIII. századtól pusztulni kezdett, a falusiak a köveket széthordták.
Utóirat: a lépcső melletti tájékoztató táblán továbbra sincs információ magyar nyelven. Ezen azért már túl léphetnének a szlovákok.

Vissza a főoldalra (katalógus)

 Podzámčok, Dobrá Niva
 Podzámčok, Dobrá Niva
 Podzámčok, Dobrá Niva
 Podzámčok, Dobrá Niva
Podzámčok, Dobrá Niva

Vissza a főoldalra (katalógus)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése